ITBS - První pomoc

Omezují Vás bolesti na vnější straně kolene při běhu nebo delší chůzi? Jestliže u Vás bolesti propukly bez úrazu během, nebo po sportovní zátěži, pravděpodobně u Vás vznikl takzvaný ITB (Iliotibiální) syndrom. 

Iliotibiální syndrom je jedním z nejčastějších bolestivých obtíží způsobených přetěžováním struktur kolene mezi běžci. Iliotibiální trakt (skupina svalů) běží po vnější straně stehna od pánevní kosti a upíná se těsně pod kolenní kloub. Tato svalová skupina je tvořená velkým a středním hýžďovým svalem a "natahovačem stehenní povázky", tyto svaly přecházejí v dlouhý povázkový pruh, který se upíná pod vnější stranu kolene a je odborně nazýván Iliotibiální trakt. Svaly mají za úkol stabilizovat kolenní kloub a zároveň zajišťovat jeho pohyb ve směru propnutí/pokrčení. Pokud dojde k funkční poruše a špatnému zapojení svalstva do pohybu, vznikají v oblasti kolene výše zmíněné bolesti způsobené zánětem okrajové části Iliotibiálního pásma. Bolesti mohou být natolik závážné, že běžče či sportovce na několik týdnů vyřadí z jeho pohybových aktivit.

Celý článek naleznete ZDE.

Terapie


  • Klidový režim
  • Fokusovaná rázová vlna k odstranění zánětu, radiální rázová vlna v kombinaci s hloubkovou vibrační masáží pro u
  • Uvolnění přetíženého svalstva
  • Kinesio tape - relaxace přetížených svalů
  • Manuální uvolnění svalů ve zvýšeném napětí (masáž, míčkování, využití pěnového válce)
  • Strečink přetížených svalů
  • Enzymoterapie, masti, spreje, lymfatická masáž - k urychlení rekonvalescence
Pokud se bolest neléčí, zánět se stává chronickým.

NÁVODY NA CVIČENÍ - Strečink přetížených svalů

Návody 1 - obrázek
U svalů dolních končetin dochází často k nedostatečnému protahování ke zkrácení. Tento cvik důkladně protáhne zevní stranu stehna, hýždí a bérce. Při pravidelném provádění je možné předejít přetížení lýtkového svalu, kolene, kyčlí, bolestem zad, beder či křížokyčelní oblast.
Návody 2 - obrázek
Tento cvik je vhodný pro protažení hýžďových svalů a zevních rotátorů kyčle. Je vhodné jej provádět při obtížích v oblasti bederní páteře, křížokyčelního, kyčelního i kolenního kloubu.
Návody 3 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne hýždě. Provádějte před a po každém fyzickém cvičením, sportem (běh, kolo, turistika..). Pokud cvik budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení hýžďového svalu, kolene, kyčlí, bolestem zad, beder, křížokyčelní oblasti. Cvičte při léčbě bolestí v oblasti pánve, při bolestech beder, kyčle a kolene.
Návody 4 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne hýždě. Provádějte před a po každém fyzickém cvičením, sportem (běh, kolo, turistika..). Pokud cvik budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení hýžďového svalu, kolene, kyčlí, bolestem zad, beder, křížokyčelní oblasti. Cvičte při léčbě bolestí v oblasti pánve, při bolestech beder, kyčle a kolene.
Návody 5 - obrázek
Čtyřhlavý stehenní sval (m. quadriceps femoris) bývá často zkrácen a přetížen, což může způsobit omezení pohybu a bolesti v kolenním kloubu, i problémy v zdánlivě nesouvisejících oblastech (kyčelní kloub, bederní páteř, třísla,...). Pomocí tohoto cviku je možné sval efektivně protáhnout a zrelaxovat.
Návody 6 - obrázek
Zkrácení svalů zadní strany stehen (ischiokrurální svaly, hamstringy) jsou často zkráceny, toto zkrácení může způsobit bolest zad nebo kolen. Z toho důvodu je vhodné tyto svaly preventivně protahovat.
Návody 7- obrázek
Antigravitační PIR bedrokyčelního svalu - jedná se o cvičení k protažení bedrokyčlostehenního svalu (musculus iliopsoas). Tento cvik je vhodné provádět také např. v případě bolesti beder.
Návody 8 - obrazek
Jedná se o cvik pro protažení přitahovačů stehna (svalů v oblasti třísel). Používáme ho především v případě syndromu bolestivého třísla a bolestí kyčelního či kolenního kloubu.

Mohlo by Vás zajímat

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Články o zdraví
Hledáme fyzioterapeuty
Pomoc obětem nehody