Luxace loketního kloubu

Loketní kloub se skládá ze dvou kloubů. Prvním z nich je kloub kladkový, který je stabilizován zevním a vnitřním postranním vazem a zajišťuje pokrčení a natažení. Druhým z nich je kloub kulový, který stabilizuje vaz uvnitř kloubu a umožňuje rotační pohyb (supinaci a pronaci).


Luxace se nejčastěji děje při pádu s pokrčeným loketním kloubem. Při luxaci dochází k úplnému oddálení kontaktních ploch (úplná luxace) a nebo jsou kontaktní plochy částečně v dotyku (subluxace). Může nastat komplikace v podobě odlomení okraje kloubní plochy či poškození nervového nebo cévního svazku. Terapie se provádí zavřenou nebo v těžších případech otevřenou repozicí loketního kloubu. Po zákroku je horní končetina fixována dlahou nebo ortézou. O délce a druhu fixace rozhoduje lékař.

Při pravé luxaci je vřetenní a loketní kost vykloubena dozadu a přední vazy jsou nataženy a bývá odtržen i korunový výběžek. Jedná se o těžké poranění. Horní končetina je fixována sádrou v 90st. pokrčení v loketním kloubu. Během toho cvičíme prsty, zápěstí a ramenní kloub. Po imobilizaci pokračujeme s předchozími pohyby a přidáváme i pohyby loketního kloubu. Svaly uvolňujeme relaxačními technikami, protahujeme je, ale také úměrně posilujeme.

Další možností, která může nastat je izolovaná luxace vřetenní kosti volárním nebo distálním směrem. Při volární dislokaci nelze propnout ani pokrčit loketní kloub. Léčí se repozicí a zavěšením horní končetiny s pokrčeným loktem do šátku. Od 5. dne po repozici začínáme pomalu obnovovat pohyby v lokti. Přibližně po 1 měsíci od úrazu může být plná zátěž. Distální dislokace vzniká při prudkém trhnutí za ruku. Lze loket pokrčit i propnout, ale nelze provést supinaci a pronaci. Po repozici není potřebná imobilizace a už od 2. dne lze s loktem postupně pohybovat.

 

 

 Více informací naleznete v našich článcích a dalších návodech na cvičení


PŘÍKLADY CVIKŮ PO IMOBILIZACI

Návody 1 - obrázek
Tento cvik je vhodný na protažení ohýbačů zápěstí a prstů. Pokud je budete provádět pravidelně, předejdete přetížení těchto svalů, respektive bolestem na vnitřní straně lokte.
Návody 2 - obrázek
Tento cvik je vhodný na protažení natahovačů zápěstí a prstů. Pokud je budete provádět pravidelně, předejdete přetížení těchto svalů, respektive bolestem na zevní straně lokte.
Návody 3 - obrázek
Jedná se o cvičení pro protažení pronátorů předloktí (svaly předloktí, které točí ruku dlaní k zemi), které pomůže při bolestech na vnitřní straně lokte (tzv. oštěpařský loket, golfový loket).
Návody 4 - obrázek
Jedná se o cvičení pro protažení supinátorů předloktí (svaly předloktí, které točí ruku dlaní vzhůru), které pomůže při bolestech na vnější straně lokte (tzv. tenisový loket).
Návody 5 - obrázek
Cvičení vhodné pro úlevu od bolesti ramene a protažení dlouhé hlavy bicepsu.
Návody 6 - obrázek
Jedná se o cvičení pro protažení trojhlavého svalu pažního (m. triceps brachii), které pomůže k uvolnění ramenního a loketního kloubu.

PŘÍKLADY CVIKŮ, POKUD JE POVOLENÁ PLNÁ ZÁTĚŽ

Návody_2 1 - obrázek
Cvičení určené k protažení vzpřimovače trupu, prsních svalů a svalů v oblasti ramenního kloubu.
Návody_2 2 - obrázek
Tímto cvikem dochází k posílení ohýbačů prstů a zápěstí v prodloužení, které je vhodné jako prevence opětovného vzniku bolestí na vnitřní straně lokte a obecně přetížení svalů, které ohýbají prsty a zápěstí.
Návody_2 3 - obrázek
Tímto cvikem dochází k posílení natahovačů prstů a zápěstí v prodloužení, které je vhodné jako prevence opětovného vzniku bolestí na vnější straně lokte a obecně přetížení svalů, které natahují prsty a zápěstí.
Návody_2 4 - obrázek
Cvičení na kompenzaci svalových dysbalancí mezi svaly s tzv. protihráčskou funkcí (flexe-extenze, zevní-vnitřní rotace,...).
Návody_2 5 - obrázek
Cvičení pro aktivaci hlubokého stabilizačního systému a posílení stabilizačních svalů lopatek a ramen.
Návody_2 6 - obrázek
Cvičení pro aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních kloubů, ramen a lopatek.
Návody_2 7 - obrázek
Cvičení pro aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních kloubů, ramen a lopatek.
Návody_2 8 - obrázek
Cvičení pro aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních kloubů, ramen a lopatek.
Návody_2 9 - obrázek
Cvičení pro trénink svalů podílejících se na držení těla, posílení svalů ramenního pletence a posílení břišních svalů.

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

chcete se léčit zdarma