Cviky při bolestech kolene

Cítíte ztuhlost či bolest kloubů a trvá Vám déle, než se rozhýbete? Máte bolesti kolen při chůzi či při doskoku? Po běhání Vás koleno bolí i v klidu? Cítíte bolest v průběhu zátěže? Rádi bychom Vám nabídli několik cviků na protažení, posílení a stabilizaci v oblasti kolenního kloubu. Základem úspěšné léčby bolestí a zranění kolen je ovšem odborná diagnostika, kterou vykonává ortoped, rehabilitační lékař nebo fyzioterapeut.

KOLENNÍ KLOUB

Kolenní kloub je největším a nejsložitějším kloubem v lidském těle
 a skládá se ze dvou velkých kostí - kosti stehenní, holenní a čéšky. Plochy, na kterých se tyto dvě velké kosti stýkají jsou vyplněny dvěma poloměsíčitými chrupavčitými útvary - menisky. Stabilita kolenního kloubu je dále zajištěna vazy, předním a zadním zkříženým vazem, postranními vazy a velkou roli hraje i šlacha - úpon čtyřhlavého stehenního svalu, který ke kloubu připojuje čéšku a upíná se na přední stranu kloubu. Nedílnou součástí kolene jsou šlachy a úpony okolních svalů, které díky svému napětí vytvářejí další stabilizační oporu.

Pohyb v kolenním kloubu je složitou kombinací valivého pohybu, rotací a posunů. Zatížení kloubu při chůzi činí několikanásobek tělesné hmotnosti a dále se zvyšuje při chůzi po schodech, do kopce a při nošení břemen. V kolenním kloubu spolu artikulují dvě nejdelší kosti a tedy i „nejdelší páky v lidském těle“ z čehož opět vyplývá působení velkých sil v kloubu.

NÁVODY NA CVIČENÍ

Návody 1 - obrázek
Jedná se o cvik pro protažení přitahovačů stehna (svalů v oblasti třísel). Používáme ho především v případě syndromu bolestivého třísla a bolestí kyčelního či kolenního kloubu.
Návody 2 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne lýtkový sval a Achillovu šlachu. Provádějte před každým a po každém Vašem fyzickém cvičení, sportu. Pokud cvik budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení lýtkového svalu, vzniku patní ostruhy, poškození měkkých tkání kolene apod.
Návody 3 - obrázek
Cvik provádějte při bolestech bérce, kotníku, chodidla, patní ostruhy, vbočeného palce a bolesti kolene.
Návody 4 - obrázek
Cílem tohoto cvičení je napřímené držení páteře a hlavy, aktivace hlubokého stabilizačního systému, stabilizace pánve, kyčelních a kolenních kloubů a uvolnění křížokyčelního skloubení.
Návody 5 - obrázek
Cílem tohoto cvičení je napřímené držení páteře a hlavy, aktivace hlubokého stabilizačního systému a stabilizace pánve, kyčelních a kolenních kloubů.
Návody 6 - obrázek
Cílem tohoto cvičení je napřímené držení páteře a hlavy, aktivace hlubokého stabilizačního systému, stabilizace pánve, kyčelních a kolenních kloubů a uvolnění křížokyčelního skloubení.
Návody 7- obrázek
Cílem tohoto cvičení je napřímené držení páteře a hlavy, aktivace hlubokého stabilizačního systému a stabilizace pánve, kyčelních a kolenních kloubů.
Návody 8 - obrazek
Cílem tohoto cvičení je napřímené držení páteře a hlavy, aktivace hlubokého stabilizačního systému a stabilizace pánve, kyčelních a kolenních kloubů.
Návody 9 - obrazek
Tímto cvikem protahujete především oblast přední a spíše i vnitřní části stehenního svalu.
Návody 11 - obrazek
Tento cvik důkladně protáhne lýtkový sval a Achillovu šlachu. Pokud cvik budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení lýtkového svalu, vzniku patní ostruhy, poškození měkkých tkání kolene apod.
Návody 13- obrazek
Cílem cvičení je zapojení těla do správných pohybových stereotypů, potlačení chybných pohybových reakcí a stabilnější chůze.

Pozn.: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi příčiny svých zdravotních problémů (symptomů). Léčebná doporučení nenahrazují lékařské/fyzioterapeutické vyšetření. Účelem naší databáze fyzioterapeutických cviků je snaha o bezplatné zpřístupnění ukázky správného provedení cviků komukoliv, komu mohou pomoci zlepšit zdravotní stav. Mějte prosím na paměti, že cvičení je účinný terapeutický prostředek, který, je-li správně cílený, pomáhá, nicméně při nesprávném použití může Vaše potíže zhoršit.
Pociťujete-li např. mírnou bolest vycházející z pravé strany bederní páteře a cvičíte na opačnou stranu, Vaše problémy se s největší pravděpodobností zhorší. Pokud si nejste jisti, zda je Vámi vybraný cvik přínosný, doporučujeme konzultovat jeho vhodnost s univerzitně vzdělaným fyzioterapeutem (Bc., Mgr., Cert. MDT) nebo rehabilitačním lékařem (MUDr.).
Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Články o zdraví
Hledáme fyzioterapeuty