Plastika LCA - Následná péče

Zde se dozvíte jak probíhá následná pooperační domácí péče. Je nutné myslet na to, že u každého se může průběh a doba rekonvalescence lišit a je třeba tomu přispůsobit domácí cvičení dle doporučení ošetřujícího lékaře.

 



Pooperační péče: 2. - 6. týden od operace

Ambulantní péče, Domácí cvičení

  • Cílem je nadále zvětšovat kloubní rozsah - pokud je štěp z patellárního vazu, tak do 5. týdne od operace respektovat pokrčení v koleni do 90°, do 8. týdne dosáhnout pokrčení 120°.
  • Zlepšování svalové síly a zlepšení stabilizace kolenního kloubu.
  • Kontrola chůze - korekce přenášení váhy přes operovanou končetinu, korekce nadměrné zevní rotace, do 3. týdne chůze s funkční ortézou, od 4. týdne chůze postupně s plnou zátěží.
  • Aktivace předního stehenního svalu v uzavřeném řetězci a postupně používat cvičení v otevřeném kinematickém řetězci - PNF.
  • Senzomotorická stimulace - proprioceptivní a balanční cvičení kvůli porušené schopnosti vnímání polohy a pohybu kolenního kloubu a pro kokontrakci svalů a stabilizaci kolenního kloubu.

Pozdní pooperační fáze: 7. - 12. týden od operace

  • Návrat původní svalové síly - rotoped, stepper
  • Pokračování ve stabilizacích dolní končetiny - jak operované, tak zdravé- uzavřený kinematický řetězec, labilní plochy, chůze na pásu

Rekonvalescence: 13. týden - 6. měsíc

  • Postupné zvyšování zatížení a návrat ke sportovním aktivitám.
  • Do 1 roku od operace při sportu používání funkční ortézy 
  • Od 3. měsíce plavání (kraul, znak, motýlek), jízda na kole bez nášlapů, výklus a běhání

Příklady cviků - od každého cviku 10 opakování


Zvětšení rozsahu pohybu v kolenním kloubu do pokrčení a do natažení

  • Zvýšení rozsahu pohybu v kolenním kloubu pomocí overballu pod patou - dolní končetina je ve středním postavení, sunutím paty po overballu přitažení kolene do pokrčení a poté do natažení.
Posílení předního stehenního svalu
  • Izometrická kontrakce předního stehenního svalu v uzavřeném řetězci přes overball pod kolenním kloubem - pata je na podložce, pozor na souhyb pánve!
  • Kontrakce přímé hlavy předního stehenního svalu v otevřeném řetězci přes overball pod kolenním kloubem - špička nohy ke stropu, dolní končetina ve středním postavení, zvednutí paty od podložky a tlak kolenem do overballu, pozor na souhyb pánve!
  • Kontrakce vnitřní hlavy předního stehenního svalu v otevřeném řetězci přes overball pod kolenním kloubem - dolní končetina je v zevně rotačním postavení v kyčelním kloubu, špička nohy je vytočená ven, zvednutí paty od podložky a tlak kolenem do overballu, pozor na souhyb pánve!
  • Kontrakce vnější hlavy předního stehenního svalu v otevřeném řetězci přes overball pod kolenním kloubem - dolní končetina je ve vnitřně rotačním postavení v kyčelním kloubu, špička nohy je vtočená dovnitř, zvednutí paty od podložky a tlak kolenem do overballu, pozor na souhyb pánve!
Posílení přitahovačů stehen
  • Izometrická kontrakce přitahovačů stehen- dolní končetiny pokrčené, overball mezi koleny
Cvičení se zátěží - lze využít závaží 0,5 kg- 3 kg
  • Posílení odtahovačů kyčelního kloubu ( m. gluteus medius a m. tensor fasciae latae) - leh na neoperovaném boku, spodní dolní končetina je pokrčená, vrchní dolní končetina je natažená v rovině těla (není přednožení ani zanožení) - unožování do strany
  • Posilování svalů pokrčující koleno - leh na břiše, neprohýbat se v bedrech - krčení kolenního kloubu bez vytáčení dolní končetiny a bez souhybu pánve (pata směřuje k hýždi).
  • Posilování lýtkových svalů - ve stoji výpony na špičky (přidržovat se zdi, zábradlí..)
Protahovací cvičení
  • Vleže na zádech protažení zadní strany stehenního svalu s propnutým kolenním kloubem pomocí pásku - 3 varianty zvedání celé dolní končetiny pomocí pásku: špička nohy kolmo ke stropu, špička nohy vytočená ven a zevní rotace v kyčelním kloubu, špička nohy vtočená dovnitř a vnitřní rotace kyčelního kloubu.
  • Vleže na břiše protažení přední strany stehenního svalu pomocí pásku - protažení do pokrčení kolenního kloubu.
Senzomotorická stimulace s pomůckami - masážní ježek, balanční podložka
  • Stimulace chodidel masážním ježkem
  • Korigovaný stoj na obou dolních končetinách na balanční podložce - chodidla zevně vytočená (cca 5- 10 st. špičkami ven), lehce pokrčená kolena, podsazená pánev, hlava a ramena rovně + přenášení těžiště vpřed - vzad a ze strany na stranu + přidání pohybů s horními končetinami (předpažení, upažení, vzpažení), manipulace s míčkem (podávání míčku kolem trupu, nad hlavou, hod míčkem).
  • Přední nákrok na balanční podložku operovanou i neoperovanou dolní končetinou (nášlap pata- střed chodidla- prsty), druhá dolní končetina je celým chodidlem nebo špičkou na zemi + stabilizace kolenního kloubu, + překročení přes operovanou i neoperovanou dolní končetinu bez výdrže ve stoji na 1 dolní končetině.
  • Zadní nákrok na balanční podložku operovanou i neoperovanou dolní končetinou (nášlap prsty- střed chodidla- pata), druhá dolní končetina je na celým chodidlem na zemi + stabilizace kolenního kloubu, + překročení přes operovanou i neoperovanou dolní končetinu bez výdrže ve stoji na 1 dolní končetině.
  • Nákrok stranou na balanční podložku operovanou i neoperovanou dolní končetinou (nášlap prsty- střed chodidla- pata), druhá dolní končetina je celým chodidlem na zemi + stabilizace kolenního kloubu, + překročení přes operovanou i neoperovanou dolní končetinu bez výdrže ve stoji na 1 dolní končetině.
Pokud je povolená jen částečná zátěž (např. 50 procent zátěže), cvičit cviky jen ve stoji na obou dolních končetinách!

Nácvik chůze
  • Korekce správného stereotypu chůze - délka kroku, symetrie kroku, správný nášlap patou na zemi a správné odvíjení chodidla při odrazu
  • Chůze po špičkách - krátké a stabilní kroky
  • Chůze po patách - krátké a stabilní kroky
  • Čapí chůze - důraz na propnutí kolene, přirozená délka kroku
  • Chůze stranou na obě strany - představa překroku nízké překážky
  • Chůze vzad - nášlap na špičku, důraz na propnutí kolenního kloubu
Režimová opatření
  • Kryoterapie
  • Priessnitzův obklad - cca 45 - 60 min.
  • Ortéza - nosit venku, doma (pokud je klient v klidu) a na spaní lze odložit
  • Pravidelné cvičení
  • Dlouho nestát a nechodit
  • Jizva - nestrhávat zbytky strupů ani zbytky stehů - riziko infekce


Více informací naleznete v našich článcích a dalších návodech na cvičení

 

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

chcete se léčit zdarma