Cviky při problémech s plochou nohou

Trpíte bolestí kolen nebo kyčlí? Bolí Vás často hlava či krční páteř? Na vině mohou být ploché nohy! Zdá se Vám to nesmyslné a nepochopitelné? Říkáte si, že to není možné? Omyl! Právě naopak!

Divili byste se, ale ploché nohy mohou ovlivňovat i zdánlivě vzdálené oblasti a části těla. Ploché nohy mohou být dokonce i příčinou křečí v lýtkách, z čehož bývá nejčastěji viněn nedostatek hořčíku v těle. Proto je dobré tzv. plochonoží nepodceňovat, může totiž zapříčinit celou řadu Vašich obtíží.

Možnou prevencí před vznikem plochonoží jsou různá cvičení, dalším důležitým krokem je určitě používání kvalitních vložek do obuvi, především v případě plochonoží druhého a třetího stupně, zejména těch na statickou zátěž a sport. Avšak to nejpřirozenější a nejjednodušší, co pro sebe a své nohy můžete udělat, je chodit co nejvíce naboso po různorodém terénu.

NÁVODY NA CVIČENÍ

Návody 1 - obrázek
Cvik vhodný při problematice vbočeného palce a rovněž při příčném i podélném plochonoží. Aktivují se při něm svaly v podélné a příčné klenbě a zároveň je uvolňována oblast chodidla. Provádějte při bolestech bérce, kotníku, chodidla, patní ostruhy, vbočeného palce a bolesti kolene.
Návody 2 - obrázek
Nesprávné nastavení nohy a její opěrné funkce může způsobit zdánlivě nesouvisející problémy jak v oblasti dolních končetin, tak v nastavení celého těla. Z toho důvodu je nutné se naučit, jak správně zatěžovat nohu a aktivovat nožní klenbu.
Návody 3 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne lýtkový sval a Achillovu šlachu. Pokud cvik budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení lýtkového svalu, vzniku patní ostruhy, poškození měkkých tkání kolene apod.
Návody 4 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne chodidlo. Pokud ho budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení lýtkového svalu, vzniku patní ostruhy, vbočeného palce, kladívkových prstů apod. Cvik je vhodné zařadit při léčbě patní ostruhy, vbočeného palce, zvrtnutého kotníku, úrazu bérce a nohy.
Návody 5 - obrázek
Chodidla jsou často přetěžovanou částí těla, proto je vhodné předcházet přetížení svalů dolní poloviny nohy, vzniku patních ostruh, zborcení podélné a příčné klenby, či vzniku kladívkových prstů. Pomocí speciálních cviků je možné protáhnout a uvolnit oblast chodidla, nebo aktivovat svaly tvořící podélnou a příčnou klenbu.
Návody 6 - obrázek
Prováděním tohoto cviku uvolníte svalové napětí na přední a zevní straně bérce, tím zvýšíte hybnost kotníku a zároveň protáhnete i svaly prstů. Je vhodné tento cvik provádět při bolestech bérce, kotníku, chodidla, patní ostruhy a kolene, nebo jako prevenci přetížení svalů dolní poloviny nohy.
Návody 7- obrázek
Cílem cvičení je zaktivovat svaly držící oblouk klenby nohy a naučit se ji vědomě správně pokládat při chůzi na zem.
Návody 8 - obrazek
Cvičení na protažení přední a vnitřní části stehenního svalu.

NÁVODY NA CVIČENÍ S POMŮCKOU

Návody_2 1 - obrázek
Cvik na zpevnění svalů a zlepšení stability kloubů dolních končetin a pánve a posílení svalů dolních končetin.
Návody_2 2 - obrázek
Tento cvik podporuje aktivitu Vašich svalů hluboko uložených podél páteře, pro stabilizaci kyčle, kolene, kotníku, drobných kloubů nohy.
Návody_2 3 - obrázek
Cílem tohoto cvičení je zaktivovat svaly držící oblouk klenby nohy a naučit se ji vědomě aktivovat v sedě, ve stoji, při chůzi.
Návody_2 4 - obrázek
Cvik na zpevnění svalů dolních končetin a pánve.
Návody_2 5 - obrázek
Cvik na zpevnění svalů dolních končetin a pánve.
Návody_2 6 - obrázek
Cvičení pro aktivaci svalů držících klenbu nohy a aktivaci nožní klenby v klidu i při pohybu.
Návody_2 7 - obrázek
Cvičení pro aktivaci svalů držících klenbu nohy a aktivaci nožní klenby v klidu i při pohybu.
Návody_2 8 - obrázek
Cvičení pro aktivaci svalů držících klenbu nohy a aktivaci nožní klenby v klidu i při pohybu.

Pozn.: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi příčiny svých zdravotních problémů (symptomů). Léčebná doporučení nenahrazují lékařské/fyzioterapeutické vyšetření. Účelem naší databáze fyzioterapeutických cviků je snaha o bezplatné zpřístupnění ukázky správného provedení cviků komukoliv, komu mohou pomoci zlepšit zdravotní stav. Mějte prosím na paměti, že cvičení je účinný terapeutický prostředek, který, je-li správně cílený, pomáhá, nicméně při nesprávném použití může Vaše potíže zhoršit.
Pociťujete-li např. mírnou bolest vycházející z pravé strany bederní páteře a cvičíte na opačnou stranu, Vaše problémy se s největší pravděpodobností zhorší. Pokud si nejste jisti, zda je Vámi vybraný cvik přínosný, doporučujeme konzultovat jeho vhodnost s univerzitně vzdělaným fyzioterapeutem (Bc., Mgr., Cert. MDT) nebo rehabilitačním lékařem (MUDr.).
Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Články o zdraví
Hledáme fyzioterapeuty
Pomoc obětem nehody