Zranění/zánět Achillovy šlachy

Achillova šlacha je největší šlacha v lidském těle tvořící úpon trojhlavého svalu lýtkového (m. triceps surae). Ke vzniku jejího zánětu či dokonce ruptury vede většinou dlouhodobé přetěžování při sportech, u kterých dochází k nárazům chodidla na pevnou podložku při doskocích nebo u kterých dochází k rychlým změnám směru pohybu či prudkým odrazům jako je například při fotbalu, volejbalu či běhání.

K jejímu poškození může docházet u rekreačních sportovců, kteří se sportovní aktivitě věnují nárazově, i u sportovců kteří se k ní po delší době klidu vracejí. Na její narušení mají vliv biomechanické i traumatické příčiny či metodické a tréninkové chyby. Řadíme zde například poruchu odvíjení nohy při došlapu, nedostatečné rozcvičení či regenerace, nevhodnou obuv tlačící na úpon Achillovy šlachy či nezajišťující dostatečný odraz nebo technika běhu přes špičky se současným zkrácením lýtkových a stehenních svalů, nedostatečná ochrana proti chladu aj.

K zánětu Achillovy šlachy dochází v důsledku vzniku mikroruptur při dlouhodobém přetěžování nebo k němu dochází v důsledku hromadění odpadních látek z nedostatečného průtoku krve šlachou. Zpočátku se objevuje zduření Achillovy šlachy spojené s bolestí po a pak i při pohybových aktivitách, v horších případech i při běžných denních činnostech nebo v klidu. Úpon šlachy na patní kost je bolestivý na dotek a je přítomno i vyšší napětí svalů plosky nohy i lýtkového svalstva.
V případě neřešení dlouhodobého přetěžování a přítomnosti zánětu může dojít k ruptuře Achillovy šlachy, která se nejčastěji trhá 2 - 6 cm nad patní kostí, kde je nejtenčí a nejméně prokrvená. K její ruptuře může docházet i v místě přechodu šlachy do svalu (musculotendinózní spojení). Při ruptuře Achillovy šlachy je pociťována prudká bolest s pocitem prasknutí, dochází k vytvoření hematomu a na dotek je cítit místo přetržení. Dále je přítomna nemožnost stání na špičce.
Jako léčba zánětu Achillovy šlachy je doporučováno vyloučení zátěže, ledování, fokusovaná rázová vlna, kineziotaping, protahování svalů dolních končetin a cvičení na zlepšení propriocepce a stabilizace hlezenního kloubu. Pokud již dojde k ruptuře Achillovy šlachy je provedena operační léčba, která spočívá v otevřené revizi a sutuře šlachy spolu s přiložením sádrové fixace na dobu 6 týdnů. Pacient po dobu tří měsíců od úrazu odlehčuje dolní končetinu pomocí francouzských holí.

Cíle terapie u ruptury Achillovy šlachy jsou po sejmutí sádrové fixace následující: ovlivnění otoku a uvolňování jizvy, obnovení rozsahů pohybů v hlezenním kloubu, protažení zkrácených svalů dolních končetin, obnovení propriocepce a stabilizace hlezenního kloubu, zlepšení stereotypu chůze, stabilizace stoje a chůze, koordinace pohybů dolních končetin.



Více informací naleznete v našich článcích a dalších návodech na cvičení


NÁVODY NA CVIČENÍ

Návody 1 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne lýtkový sval a Achillovu šlachu. Provádějte před každým a po každém Vašem fyzickém cvičení, sportu (běh, kolo, turistika..). Pokud cvik budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení lýtkového svalu, vzniku patní ostruhy, poškození měkkých tkání kolene apod.
Návody 2 - obrázek
Odtažení palce (správné provedení podélné a příčné klenby). Cvik je vhodný při problematice vbočeného palce a rovněž při příčném i podélném plochonoží. Aktivují se při něm svaly v podélné a příčné klenbě a zároveň je uvolňována oblast chodidla. Provádějte při bolestech bérce, kotníku, chodidla, patní ostruhy, vbočeného palce a bolesti kolene.
Návody 3 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne lýtkový sval a Achillovu šlachu. Pokud cvik budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení lýtkového svalu, vzniku patní ostruhy, poškození měkkých tkání kolene apod.
Návody 4 - obrázek
Tento cvik důkladně protáhne chodidlo. Pokud ho budete provádět pravidelně, předejdete tak přetížení lýtkového svalu, vzniku patní ostruhy, vbočeného palce, kladívkových prstů apod. Cvik je vhodné zařadit při léčbě patní ostruhy, vbočeného palce, zvrtnutého kotníku, úrazu bérce a nohy.
Návody 5 - obrázek
Prováděním tohoto cviku uvolníte svalové napětí na přední a zevní straně bérce, tím zvýšíte hybnost kotníku a zároveň protáhnete i svaly prstů. Je vhodné tento cvik provádět při bolestech bérce, kotníku, chodidla, patní ostruhy a kolene, nebo jako prevenci přetížení svalů dolní poloviny nohy.
Návody 6 - obrázek
Nesprávné nastavení nohy a její opěrné funkce může způsobit zdánlivě nesouvisející problémy jak v oblasti dolních končetin, tak v nastavení celého těla. Z toho důvodu je nutné se naučit, jak správně zatěžovat nohu a aktivovat nožní klenbu.
Návody 7- obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému, stabilizaci pánve, kyčelních a kolenních kloubů a uvolnění křížokyčelního skloubení (SI kloub).
Návody 8 - obrazek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních a kolenních kloubů a kotníků.
Návody 9 - obrazek
Cvičení vhodné pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému, stabilizaci pánve, kyčelních a kolenních kloubů a kotníků.
Návody 10 - obrazek
Cílem cvičení je aktivní kontrola a stabilizace pánve a spodního břicha a posílení svalů hýždí a beder.
Návody 11 - obrazek
Cílem tohoto cvičení je uvědomění si vlastního těla v prostoru a trénink rovnováhy.
Návody 13- obrazek
Chodidla jsou často přetěžovanou částí těla, proto je vhodné předcházet přetížení svalů dolní poloviny nohy, vzniku patních ostruh, zborcení podélné a příčné klenby, či vzniku kladívkových prstů. Pomocí speciálních cviků je možné protáhnout a uvolnit oblast chodidla, nebo aktivovat svaly tvořící podélnou a příčnou klenbu.
Návody 14 - obrazek
Cílem cvičení je zaktivovat svaly držící oblouk klenby nohy a naučit se ji vědomě správně a měkce pokládat při chůzi na zem.
Návody 15 - obrazek
Zkrácení svalů zadní strany stehen (ischiokrurální svaly, hamstringy) jsou často zkráceny, toto zkrácení může způsobit bolest zad nebo kolen. Z toho důvodu je vhodné tyto svaly preventivně protahovat.

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Jak se u nás léčit zdarma