TEP Kyčle - následná péče

Zde se dozvíte jak pokračovat v následné pooperační domácí péči. Lze cvičit vleže na zádech, na břiše, na zdravém boku, vsedě a ve stoji. Ke cvičení lze využit overball, gymball a popruh. Cvičit pravidelně min. 2x denně. Zpočátku méně opakování a po zvládnutí více opakování.


Pokračujeme ve stanovených cílech a zlepšujeme stav i celkovou kondici.

  • Od 6. týdne po operaci je možné řídit automobil
  • Po 3 měsících je minimální riziko luxace
  • Po 6 měsících je možné sportovat

NÁVODY NA CVIČENÍ VLEŽE NA ZÁDECH

  • pohyby kotníky
  • izometrická kontrakce hýžďových svalů
  • izometrická kontrakce přední strany stehenního svalu s overballem
  • izometrická kontrakce vnitřní strany stehen s overballem s pokrčenými dolními končetinami
  • zvedání pánve od podložky s pokrčenými koleny
  • zvedání pánve a páteře od podložky s dolními končetinami položenými lýtky na gymballu
  • zvedání pánve od podložky s overballem mezi koleny + propnutí operované dolní končetiny v kolenním kloubu a udržení overballu
  • krčení kolene sunutím chodidla po overballu
  • krčení kolen k břichu s dolními končetinami odloženými patami na gymballu - jen do 90 stupňů
  • propínání operovaného kolene s dolními končetinami odloženými patami na gymballu a s overballem mezi koleny- úhel mezi trupem a stehnem není větší než 90 stupňů
  • protažení zadní strany stehenních svalů a lýtkových svalů do přednožení s popruhem - jen do 90 stupňů
  • protažení vnitřní strany stehenních svalů do unožení s popruhem - nevytáčet koleno ani špičku do strany!
Návody 1 - obrázek
Cvičení vhodné pro nácvik koordinovaného pohybu těla a zvýšení pohyblivosti páteře a kyčelních kloubů.
Návody 2 - obrázek
Cvik pro aktivní kontrolu a stabilizaci pánve a spodního břicha a posílení svalů hýždí a beder.
Návody 3 - obrázek
Cvičení je určené k plnohodnotnému návratu do běžných denních činností, zapojení těla do správných pohybových stereotypů a potlačení chybných pohybových reakcí.

NÁVODY NA CVIČENÍ VLEŽE NA BŘIŠE

  • opření o prsty u nohou a propnutí kolen
  • posílení zadní strany stehenních svalů zanožením operované dolní končetiny s propnutým kolenním kloubů
  • posílení hýžďových svalů zanožením operované dolní končetiny pokrčené v kolenním kloubu
Návody_2 1 - obrázek
Cvik na protažení přední strany stehenního svalu přitažením paty k hýždi.

NÁVODY NA CVIČENÍ NA ZDRAVÉM BOKU A VE STOJI

  • unožování operované dolní končetiny do strany s vypodložením mezi kolenními klouby
  • protažení přední strany stehenního svalu přitažením paty k hýždi
  • vsedě (vsedě na gymballu) - 90 stupňů v kyčelním kloubu!
  • izometrická kontrakce vnitřní strany stehenních svalů s overballem mezi koleny
  • propínání operované nohy v koleni s udržením overballu mezi koleny
Návody_3 1 - obrázek
Cvičení na protažení ve stoji.

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

chcete se léčit zdarma