Karpální tunel

Syndrom karpálního tunelu je nejčastějším onemocněním periferního nervového systému, kdy dochází k útlaku n. medianus v místě karpálního tunelu.

Rizikovým faktorem
pro vznik syndromu může být hormonální změna (porucha funkce štítné žlázy, hormonální antikoncepce, těhotenství, přechod), metabolické onemocnění (diabetes mellitus II= cukrovka), zánětlivé revmatické onemocnění (revmatoidní artritida), stavy po traumatech horní končetiny, patologické procesy v karpálním tunelu (osteofyty=výrustky), přetěžování ruky v zaměstnání (práce na počítači, expozice vibracemi, hra na hudební nástroj). Častěji se vyskytuje u žen, a to ve středním věku. Příznakem je klidové brnění či mravenčení 1.- 4. prstu ruky, malík nebrní. Potíže se zvýrazní při zvednutí horní končetiny. Úlevu přináší protřepání horní končetiny. Bolesti mohou budit i ze spaní. Při dotyku je porušená citlivost konečků prstů. Dalším příznakem může být bolest v zápěstí. Dochází k výpadku funkce palcových svalů, což znemožní opozici palce a vztyčení palce kolmo do dlaně a snižuje se svalová síla. V konečném stádiu, pokud jsou svaly příliš ochablé, je vidět v místě palcového valu propadlý žlábek. Syndrom lze diagnostikovat pomocí EMG, kdy se vyšetřuje porucha vedení nervovými vlákny. Komplikací může být Sudeckův syndrom, kdy ruka nepřiměřeně bolí, je oteklá a ztuhlá, pokožka má změněnou barvu a více se potí.

Terapie

Konzervativní terapie

Prevence - pokud je náročné zaměstnání, předcházet vzniku onemocnění pravidelným protahováním svalů zápěstí,ruky a krční páteře a zvážit využití ergonomických pomůcek.
V počáteční fázi onemocnění - cílem terapie je redukovat bolestivost, ovlivnit funkci svalů, které jsou zásobovány pomocí n. medianus, zlepšit prokrvení, ovlivnit citlivost a zlepšit kloubní funkci ruky.

  • Klidový režim - nepřetěžovat horní končetinu + změna návyku v práci a vyhýbání se stereotypním činnostem
  • Polohování - na noc polohovací ortéza předloktí v neutrálním postavení ruky (velké pokrčení směrem za dlaní je nevýhodné pro útlak nervu- snažit se tomu zabránit)
  • Kryoterapie - chladivé obklady na zmírnění otoku a bolestivosti
  • Aplikace kinesio tapu - ke zmírnění otoku a bolestivosti
  • Techniky měkkých tkání a masáž (i míčkování) - uvolňování sv. ruky, zápěstí, předloktí, ramene a šíje
  • Protahování svalů ruky, zápěstí, předloktí, ramene a šíje
  • Mobilizace drobných kloubů ruky, karpálních kůstek,lokte, ramene a krční páteře
  • Užívání analgetik (tlumí bolest) a antiflogistik (tlumí zánětlivé změny)
  • Aplikace kortikoidů s anestetikem do karpálního tunelu - je spjato s jistými riziky (aplikace mimo karpální tunel, aplikace do cévy, při častém opakovaní poškození šlach svalů)

Pokud je konzervativní léčba neúspěšná, přistupuje se k ambulantnímu operačnímu řešení laparoskopicky či klasickým řezem. Operačním přístupem se nařízne příčný zápěstní vaz, a tím dojde k uvolnění struktur. Po zákroku nelze vyloučit recidivu obtíží.

Po operaci

  • Po operaci znehybnění ruky obvazem či krátkou sádrovou dlahou pro dobré hojení a po odstranění nosit na noc ortézu na zpevnění zápěstí.
  • Polohování - zvednutí končetiny jako prevence otoku.
  • Péče o jizvu po vyndání stehů po 7 - 10 dnech - tlaková masáž jizvy, míčkování.
  • Manuální lymfodrenáž pro regeneraci lymfatického systému.
  • Obnova funkce ruky, hybnost prstů a nácvik úchopu, procvičování hybnosti zápěstí.
  • Relaxační až protahovací cvičení svalů ruky a předloktí.
  • Mobilizační techniky drobných kloubů ruky, karpálních kůstek, lokte, ramene a krční páteře.
  • Posilovací techniky - po měsíci začít postupně zatěžovat.
  • Cvičení na neurofyziologickém podkladě pro lepší koordinaci svalů celé horní končetiny.
  • Režimová opatření - nepřetěžovat ruku opakovanými stereotypními pohyby
  • Příjem vitamínu ze skupiny B pro lepší regeneraci nervu.
  • Plná zátěž až po 3 měsících od operace!

POSILOVÁNÍ TECHNIKY

Návody 1 - obrázek
Tento cvik je vhodný na protažení ohýbačů zápěstí a prstů. Pokud je budete provádět pravidelně, předejdete přetížení těchto svalů, respektive bolestem na vnitřní straně lokte.
Návody 2 - obrázek
Tímto cvikem dochází k posílení ohýbačů prstů a zápěstí v prodloužení, které je vhodné jako prevence opětovného vzniku bolestí na vnitřní straně lokte a obecně přetížení svalů, které ohýbají prsty a zápěstí.
Návody 3 - obrázek
Tímto cvikem dochází k posílení natahovačů prstů a zápěstí v prodloužení, které je vhodné jako prevence opětovného vzniku bolestí na vnější straně lokte a obecně přetížení svalů, které natahují prsty a zápěstí.

CVIČENÍ NA NEUROFYZIOLOGICKÉM PODKLADĚ

Návody_2 1 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a posílení stabilizačních svalů lopatek a ramen.
Návody_2 2 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a posílení stabilizačních svalů lopatek a ramen.
Návody_2 3 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních kloubů, ramen a lopatek.

CVIČENÍ NA KRČNÍ PÁTEŘ

Návody_3 1 - obrázek
Cvik vychází z konceptu fyzioterapeutické metody McKenzie. Tato metoda je využívána při bolestech zad, například při poškození meziobratlových disků, bolesti krční páteře, při brnění v typických neurologických zónách a dalších případech. Díky tomuto cvičení dochází ke snížení intenzity bolesti, posunu nervového dráždění z končetin směrem k páteři a zvýšení rozsahu pohybu.
Návody_3 2 - obrázek
Návod, jak si můžete sami pomoci při ztuhlosti šíje. Těmito cviky efektivně uvolníte svaly v oblasti šíje, zad, svalů kolem lopatek a krátkých extenzorů hlavy a krku. Cvičení je vhodné provádět např. v případě migrén a tolik nepříjemných bolestí hlavy.
Návody_3 3 - obrázek
Cvičení, které je vhodné především k protažení a uvolnění svalů šíje. Lze jej provádět téměř kdekoliv. Čekáte-li za volantem, neváhejte a protahujte se. Díky tomuto jednoduchému a efektivnímu cviku uvolníte svaly šíje, trapézové svaly a zdvihače lopatky. Cvičení je účinné např. při migrénách či nepříjemných bolestech hlavy. Tento cvik Vám dokáže pomoci od akutní bolesti, ale je rovněž výbornou prevencí blokací krční páteře.

Mohlo by Vás zajímat

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

Články o zdraví
Hledáme fyzioterapeuty