Karpální tunel

Syndrom karpálního tunelu je nejčastějším onemocněním periferního nervového systému, kdy dochází k útlaku n. medianus v místě karpálního tunelu.

Rizikovým faktorem
pro vznik syndromu může být hormonální změna (porucha funkce štítné žlázy, hormonální antikoncepce, těhotenství, přechod), metabolické onemocnění (diabetes mellitus II= cukrovka), zánětlivé revmatické onemocnění (revmatoidní artritida), stavy po traumatech horní končetiny, patologické procesy v karpálním tunelu (osteofyty=výrustky), přetěžování ruky v zaměstnání (práce na počítači, expozice vibracemi, hra na hudební nástroj). Častěji se vyskytuje u žen, a to ve středním věku. Příznakem je klidové brnění či mravenčení 1.- 4. prstu ruky, malík nebrní. Potíže se zvýrazní při zvednutí horní končetiny. Úlevu přináší protřepání horní končetiny. Bolesti mohou budit i ze spaní. Při dotyku je porušená citlivost konečků prstů. Dalším příznakem může být bolest v zápěstí. Dochází k výpadku funkce palcových svalů, což znemožní opozici palce a vztyčení palce kolmo do dlaně a snižuje se svalová síla. V konečném stádiu, pokud jsou svaly příliš ochablé, je vidět v místě palcového valu propadlý žlábek. Syndrom lze diagnostikovat pomocí EMG, kdy se vyšetřuje porucha vedení nervovými vlákny. Komplikací může být Sudeckův syndrom, kdy ruka nepřiměřeně bolí, je oteklá a ztuhlá, pokožka má změněnou barvu a více se potí.

Terapie

Konzervativní terapie

Prevence - pokud je náročné zaměstnání, předcházet vzniku onemocnění pravidelným protahováním svalů zápěstí,ruky a krční páteře a zvážit využití ergonomických pomůcek.
V počáteční fázi onemocnění - cílem terapie je redukovat bolestivost, ovlivnit funkci svalů, které jsou zásobovány pomocí n. medianus, zlepšit prokrvení, ovlivnit citlivost a zlepšit kloubní funkci ruky.

  • Klidový režim - nepřetěžovat horní končetinu + změna návyku v práci a vyhýbání se stereotypním činnostem
  • Polohování - na noc polohovací ortéza předloktí v neutrálním postavení ruky (velké pokrčení směrem za dlaní je nevýhodné pro útlak nervu- snažit se tomu zabránit)
  • Kryoterapie - chladivé obklady na zmírnění otoku a bolestivosti
  • Aplikace kinesio tapu - ke zmírnění otoku a bolestivosti
  • Techniky měkkých tkání a masáž (i míčkování) - uvolňování sv. ruky, zápěstí, předloktí, ramene a šíje
  • Protahování svalů ruky, zápěstí, předloktí, ramene a šíje
  • Mobilizace drobných kloubů ruky, karpálních kůstek,lokte, ramene a krční páteře
  • Užívání analgetik (tlumí bolest) a antiflogistik (tlumí zánětlivé změny)
  • Aplikace kortikoidů s anestetikem do karpálního tunelu - je spjato s jistými riziky (aplikace mimo karpální tunel, aplikace do cévy, při častém opakovaní poškození šlach svalů)

Pokud je konzervativní léčba neúspěšná, přistupuje se k ambulantnímu operačnímu řešení laparoskopicky či klasickým řezem. Operačním přístupem se nařízne příčný zápěstní vaz, a tím dojde k uvolnění struktur. Po zákroku nelze vyloučit recidivu obtíží.

Po operaci

  • Po operaci znehybnění ruky obvazem či krátkou sádrovou dlahou pro dobré hojení a po odstranění nosit na noc ortézu na zpevnění zápěstí.
  • Polohování - zvednutí končetiny jako prevence otoku.
  • Péče o jizvu po vyndání stehů po 7 - 10 dnech - tlaková masáž jizvy, míčkování.
  • Manuální lymfodrenáž pro regeneraci lymfatického systému.
  • Obnova funkce ruky, hybnost prstů a nácvik úchopu, procvičování hybnosti zápěstí.
  • Relaxační až protahovací cvičení svalů ruky a předloktí.
  • Mobilizační techniky drobných kloubů ruky, karpálních kůstek, lokte, ramene a krční páteře.
  • Posilovací techniky - po měsíci začít postupně zatěžovat.
  • Cvičení na neurofyziologickém podkladě pro lepší koordinaci svalů celé horní končetiny.
  • Režimová opatření - nepřetěžovat ruku opakovanými stereotypními pohyby
  • Příjem vitamínu ze skupiny B pro lepší regeneraci nervu.
  • Plná zátěž až po 3 měsících od operace!

POSILOVÁNÍ TECHNIKY

Návody 1 - obrázek
Tento cvik je vhodný na protažení ohýbačů zápěstí a prstů. Pokud je budete provádět pravidelně, předejdete přetížení těchto svalů, respektive bolestem na vnitřní straně lokte.
Návody 2 - obrázek
Tímto cvikem dochází k posílení ohýbačů prstů a zápěstí v prodloužení, které je vhodné jako prevence opětovného vzniku bolestí na vnitřní straně lokte a obecně přetížení svalů, které ohýbají prsty a zápěstí.
Návody 3 - obrázek
Tímto cvikem dochází k posílení natahovačů prstů a zápěstí v prodloužení, které je vhodné jako prevence opětovného vzniku bolestí na vnější straně lokte a obecně přetížení svalů, které natahují prsty a zápěstí.

CVIČENÍ NA NEUROFYZIOLOGICKÉM PODKLADĚ

Návody_2 1 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a posílení stabilizačních svalů lopatek a ramen.
Návody_2 2 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a posílení stabilizačních svalů lopatek a ramen.
Návody_2 3 - obrázek
Cvičení pro napřímené držení páteře a hlavy, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a stabilizaci pánve, kyčelních kloubů, ramen a lopatek.

CVIČENÍ NA KRČNÍ PÁTEŘ

Návody_3 1 - obrázek
Cvik vychází z konceptu fyzioterapeutické metody McKenzie. Tato metoda je využívána při bolestech zad, například při poškození meziobratlových disků, bolesti krční páteře, při brnění v typických neurologických zónách a dalších případech. Díky tomuto cvičení dochází ke snížení intenzity bolesti, posunu nervového dráždění z končetin směrem k páteři a zvýšení rozsahu pohybu.
Návody_3 2 - obrázek
Návod, jak si můžete sami pomoci při ztuhlosti šíje. Těmito cviky efektivně uvolníte svaly v oblasti šíje, zad, svalů kolem lopatek a krátkých extenzorů hlavy a krku. Cvičení je vhodné provádět např. v případě migrén a tolik nepříjemných bolestí hlavy.
Návody_3 3 - obrázek
Cvičení, které je vhodné především k protažení a uvolnění svalů šíje. Lze jej provádět téměř kdekoliv. Čekáte-li za volantem, neváhejte a protahujte se. Díky tomuto jednoduchému a efektivnímu cviku uvolníte svaly šíje, trapézové svaly a zdvihače lopatky. Cvičení je účinné např. při migrénách či nepříjemných bolestech hlavy. Tento cvik Vám dokáže pomoci od akutní bolesti, ale je rovněž výbornou prevencí blokací krční páteře.

Doporučujeme: Cviky prezentované na našich webových stránkách jsou připraveny a prezentovány univerzitně vzdělanými fyzioterapeuty. Jednotlivé cviky provádějte pouze v případě, že jste si vědomi konkrétní příčiny problému (symptomů) svého zdravotního stavu. V případě nejasností kontaktujte fyzioterapeuta, nebo rehabilitačního lékaře. Některé cviky Vám při špatném výběru mohou zdravotní stav zhoršit!

chcete se léčit zdarma