Pomůžeme od bolesti
Dnes je otevřeno 7:00-15:30
Volejte od 7:00-15:00

Zahradničení a jeho úskalí

Zahrada je vášní a koníčkem mnoha lidí, starost o ní ale nemusí být úplně jednoduchá. Jak se tedy těšit z práce a „neustřelit“ si při tom záda?

Co je ústřel a jak vzniká

Ústřel neboli lumbago označuje náhlou bolest v oblasti bederní páteře. Bolest bývá doprovázena nepříjemným bolestivým stahem až křečí okolních svalů. Ústřel je všeobecný pojem a zahrnuje řadu různých problémů, mezi které patří:

  • svalové křeče,
  • poškození svalových vláken,
  • blokády obratlů,
  • nebo dokonce výhřez plotének.

Příčinami tohoto stavu při práci na zahradě bývají nejčastěji kombinace těchto faktorů:

  • rychlý, prudký a chybný pohyb,
  • rotace s předklonem,
  • zvedání břemen v nesprávné poloze,
  • dlouhodobé sezení v nesprávné pozici,
  • jednostranný tlak na páteř.

Jak správně pracovat

Zvedání břemen

Nikdy se neohýbejte pro předmět, který chcete zdvihnout ze země, hlubokým předklonem s rovnými koleny.

Namísto hlubokého předklonu raději proveďte dřep s rovnou páteří. Zatížení páteře je o 70 % nižší, jelikož snášet námahu ve vzpřímené pozici je pro páteř přirozené. Pokud máte problémy s koleny, můžete při předklonu zanožit jednu nohu a rozložit tak zatížení, přičemž páteř zůstává rovná.

Předklon

Nenamáhejte páteř dlouhodobým předklonem. I bez břemene je statická poloha v předklonu pro páteř velmi náročná.

Sbírejte zeleninu nebo plejte trávu vždy v podřepu či kleku na malé stoličce. Pokud Vám klek nebo dřep nedělá dobře, měňte při práci často polohy, obměňujte činnost, případně se na chvilku projděte a protáhněte.

Záklon

Dávejte si pozor na záklony a neustálé zvedání ramen. Při česání stromů se vyhněte dlouhodobé poloze s ohnutou bederní páteří a rukama nad hlavou. Dochází tak k přetěžování krku a bederní páteře.

Zvolte vhodné náčiní. Když je strom vysoký, vezměte si žebřík a pracujte v takové výšce, abyste nemuseli zdvihat ramena k uším, a páteř bude narovnaná.

Vyrovnaná zátěž

Pracujte vždy oboustranně. Zapojení jen jedné strany způsobuje přetěžování a riziko výhřezu jak krční, tak bederní ploténky. Opět platí, že si musíte zvolit kvalitní nástroje a pravidelně střídat jednostranné činnosti.

Zasloužená relaxace po práci

Práce na zahrádce bývá často náročná. I když si dáváte pozor a pracujete podle zásad správné ergonomie, tělo potřebuje oddych a odpovídající regeneraci. Nezapomeňte si tělo po práci protáhnout, zaměřte se hlavně na oblast krku, páteře a nohou. Tipy na správný strečink najdete v našem článku: Jak na zkácené svalstvo.

A pokud Vás bolest páteře už trápí, přečtěte si také:

Autor: FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Dlouholetá odborná praxe v oboru fyzioterapie, vzdělávání v oblasti fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované fyzioterapeuty na webu fyzioklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Bolest trapézového svalu

Dobrý den,

je mi 21 let a před 3 týdny jsem začal pracovat v kuchyni. Od té doby mě v průběhu práce začínají bolet trapézové svaly na levé i pravé straně. Myslíte si, že je to tím, že zvedám těžké talíře a chodím stále z…

Karpální tunely

Dobrý den,

poskytujete i léčbu karpálních tunelů? Děkuji.