Psychomotorický vývoj dítěte – 31. až 36. měsíc
V dnešním, závěrečném díle seriálu o psychomotorickém vývoji dětí se zaměříme na období mezi 31. a 36. měsícem. Opět Vám přinášíme řadu návodů na to, jak si sami doma můžete otestovat, zda vývoj Vašeho tříletého dítěte probíhá tak, jak má. Nebudou chybět ani nové náměty na hry pro tříleté děti. (předchozí díl seriálu).
Hrubá motorika
Vaše dítě je mnohem hbitější. Dokáže například chodit po schodech nahoru i dolů a přitom střídat obě nohy. Leckdy se nepotřebuje ani přidržovat zábradlí. Výborně zvládá jízdu na tříkolce či kole s přídavnými kolečky. Zvládá se odrážet sounož a vyskočit tak do vzduchu.
Test zralosti hrubé motoriky
Testem pro zralost hrubé motoriky je stoj na jedné noze. Dítě staré 3 roky by mělo vydržet stát na jedné noze po dobu 3 sekund, aniž by padalo nebo výrazně vychylovalo tělo.
Od 3 let
Tříleté děti rády závodí v různých hrách založených na skákání, běhání a lezení. Jak Vaše dítě zvládá koordinaci a udržení rovnováhy, si můžete otestovat sami.
Námět na hru
S dítětem si můžete hrát tak, že jej pobídnete, aby skákalo po jedné noze s rukama v bok. Zaujme jej jistě i skákání panáka. Rytmické střídání – pohyby paží při chůzi můžete podpořit například pochodem při hudbě. Dítě bude milovat hry, při nichž si vybije svou přebytečnou energii. Proto s ním choďte co nejvíce na dětská hřiště, kde mají skluzavky, houpačky a prolézačky, včetně těch, na nichž je složitější udržet rovnováhu.
Vývoj hrubé motoriky bude ukončen až ve věku přibližně 5 let, kdy bude dítě schopno:
- krokových variací do hudby,
- šplhat,
- jezdit na mobilních hračkách bez přidaných záchranných prvků,
- zvládat rozličné pohybové hry.
Jemná motorika
Při stavbě z kostek dokáže tříleté dítě na sebe postavit 9 až 10 kostek, aniž by věž spadla. Důležitá je ovšem rovnost podkladu, na němž dítě věž staví. Tříleté dítě dokáže postavit most ze tří kostek a tudíž i odhadnout, jaká vzdálenost musí být mezi 2 základními kostkami (pilíři), aby svrchní kostka nepropadla.
Při kresbě tužkou dokáže dítě nakreslit rozpoznatelný obrázek. Většinou bývá kresba postaviček stále v podobě „hlavonožce“, ale svou kresbu obohatí o uši, nos, širší úsměv zobrazující horní a spodní ret, zuby, prsty na nohou i rukou apod. Kresba zvířat i předmětů bývá podobná kresbě postav.
Co už dokáže?
- Velmi dobře dokáže nakreslit kružnici.
- Dokáže nakreslit dvě přímky, které se protínají v pravém úhlu, i když ne zcela přesně.
Co ještě nezvládne?
- Pravoúhlé geometrické tvary však ještě malovat nezvládne.
- Při vybarvování, například omalovánek, bude Vaše dítě stále čárat přes obrázek, ačkoli se bude viditelně snažit do obrázku „vejít“.
Co už zvládne samo?
- Má-li dítě chuť, dokáže samo rozepnout i zapnout knoflíky, což mu umožňuje samostatné oblékání.
- Při stříhání nůžkami dokáže udržet linii střihu téměř rovnou. Složitější obrázky vystřihuje výhradně do základních geometrických tvarů – čtverce, obdélníku, trojúhelníku. Např. obrázek zvířete z časopisu bude mít vystřižený ve tvaru fotografie.
Osobnost dítěte
První přátelské vazby
Vaše dítě již nemusí být vůbec závislé na Vás a je více přístupné ostatním dětem. Může si začít vytvářet pevné přátelské vztahy s některými dospělými a ostatními dětmi. Pokud uvidí, že je někomu smutno, pokusí se mu nějakým způsobem náladu zlepšit (např. podá hračku jinému dítěti či plačícímu mladšímu sourozenci).
Utváření kladných vlastností
Pro tříleté dítě je většinou vhodný kolektiv ostatních dětí. Bude si v něm utvářet kladné vlastnosti jako je např. nesobeckost a začne chápat pojem pravda a čestnost. Pokud dítě přizná svůj přestupek, odměňte je za pravdomluvnost. Případný trest za přestupek odložte na pozdější dobu.

Podporujte časté kontakty s jinými dětmi i dospělými, aby mělo možnost vytvářet si zdravé sociální vazby a dokázalo i samo odporovat (dospělým i dětem), pokud je přesvědčeno, že činnost, která je po něm požadována, může ohrozit jeho sebevědomí, zdraví apod.
Řeč
Vaše dítě mluví plynuleji, je si jistější, má rádo nová slovíčka a samo si rádo nové tvary slov také vymýšlí. Uvědomuje si, že prostřednictvím řeči dokáže ovlivnit jednání jiných lidí, takže začne používat slova jako „přines mi“, „můžu dostat“, „zkusím to“, „ty to uděláš“, „pomoz mi“ apod. S jistou samozřejmostí používá podmiňovací způsob: „chtěl bych, aby…“.
Rozvoj gramatiky je rychlý. Používá většinou správné tvary sloves v minulém i budoucím čase (výjimkou jsou nepravidelná slovesa, kdy tvar slovesa v minulém čase odpovídá zkomolenině tvaru slovesa v přítomném čase).
Jak dítě opravit, když nemluví správně?
Pokud dítě hledá k vyjádření správný tvar slova, šetrně jej doplňte. Citlivě opravujte chyby, které právě řeklo. Oprava ale není nutná vždy. Mohli byste od slovního vyjadřování dítě odradit.
- Zeptejte se na názor dítěte, pokud víte, že odpoví tak, že s tím můžete souhlasit. Dítě bude mít radost, že samo rozhodlo.
- Používejte delší a složitější věty. Pokud na Vás dítě mluví, otočte se k němu a věnujte mu pozornost.
- Hra na tichou poštu – tříleté děti rády šeptají, takže si můžete společně pohrát na „tichou poštu“ nebo si jen tak šeptat do ucha, aby nikdo jiný nic neslyšel.
Náměty na hry
Jedlá barva na prsty
Protože děti milují malování, nabídneme Vám tentokrát recept na „jedlou“ barvu na prsty. Díky ní pak můžete vytvářet rozličné obrázky, například toho, co jste dnes dělali, četli, viděli či s kým jste si hráli a mluvili.
Budete potřebovat:
- vodu
- škrob
- 75 g hladké mouky
- potravinářské či vodové barvy
Postup:
Smíchejte v hrnci 75 g hladké mouky s vodou. Za stálého míchání uveďte směs téměř do varu a přidejte do ní škrob rozmíchaný v malém množství studené vody dle vlastního uvážení. Pokud bude barva řidší, nebude držet dítěti na prstu a nebude s ní tedy moci malovat. Pokud bude barva příliš hustá, bude tvořit hrudky a po zaschnutí na papíře se bude odlupovat. Hmotu nechte vychladnout a obarvěte ji malým množstvím potravinářské barvy či vodovými barvami.
Autor: Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika s.r.o., Praha
Zdroj: Klinické zkušenosti ze soukromé praxe v oboru fyzioterapie.
Pozn.: Články prezentované na webu FYZIOklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.
Související cviky
Články, které by vás mohly zajímat
Psychomotorický vývoj dítěte – 13. až 18. měsíc
Jakým vývojem dítě prochází v 13. až 18. měsíci a co je typické pro toto období? Více se dozvíte v našem článku.
Příkrmy dětí - příběh ze života
Kdy je ten správný čas přestat kojit? A co dělat, když dítě příkrmy odmítá? Přečtěte si příběh ze života.
Plavání kojenců ve věku 0-6 měsíců a vše důležité k tomu
Chystáte se chodit plavat s miminkem? V tomto článku Vám poradíme, na co vše je dobré dát si pozor.
Úvod do psychomotorického vývoje dítěte
Jakým způsobem můžete otestovat odchylky ve vývoji Vašeho miminka? Jak zraje centrální nervový systém?
Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat
Barefoot u 17m dítěte s nožkami do "O"
Dobrý den,na webu vitalia.cz jsem četla zajímavý rozhovor s Mgr. Ivou Bílkovou o barefoot botách. Chtěla bych barefoot boty pro svoji 17. měsíční dceru, ale má nohy do "O". Chci se tedy zeptat, jestli takové boty se dají doporučit…
Fyzioterapie miminek
Dobrý den,ráda bych poprosila o radu. Mám 10. měsíčního syna a asi 2 měsíce se plazí (symetricky, pomocí obou ručiček i nožiček). Zhruba 3 týdny občas i popoleze, ale špatným stylem a to tak, že má kolínka hodně od sebe a zatěžuje…
Miminko nezvedá hlavičku
Dobrý den,naší holčičce jsou dnes 3 měsíce a stále nemá snahu zvedat hlavičku, když je na bříšku (nepase koníčky) a hned hrozně brečí. Naše pediatrička nás posílá na rehabilitaci. Myslíte, že je nutné hned na ní jít, nebo ještě po…