Pomůžeme od bolesti
Dnes je otevřeno 7:00-15:30
Volejte od 7:00-15:00

Bolesti v těhotenství

Těhotenství je jednou z nejhezčích etap v životě ženy. Avšak i když je toto období velmi krásné, nemusí být úplně jednoduché. Tělo budoucí matky se mění, objevují se stavy, na které žena nebyla zvyklá.

Během těhotenství dochází ke zvyšování tělesné hmotnosti, kdy její přírůstek obvykle činí 12 - 14 kg. S rostoucí dělohou dochází ke změně těžiště těla, které se posouvá ventrálně (dopředu). Změna těžiště má vliv na držení těla (posturu) a stereotyp chůze. Ventrální růst dělohy a prsou tělo kompenzuje prohnutím v oblasti přechodu bederního úseku páteře v oblast křížovou (lumbosakrální přechod) dopředu. Mezi nejčastější stesky, uváděné těhotnými ženami, jsou řazeny bolesti zad především v bederní a křížové oblasti, bolesti v oblasti pánve a kyčlí, plosek nohou a celých dolních končetin v důsledku tvorby otoků. 

Bolesti v těhotenství

Bolesti bederní páteře

Prohlubování bederní lordózy (zakřivení páteře směrem dopředu) a přetížení zádových svalů (především m. quadratus lumborum) souvisí i s oslabením břišních svalů, k čemuž dochází při rostoucí dutině břišní. A jelikož s postupujícím těhotenstvím se zvyšují nároky na svaly a vazy, může v daných oblastech docházet ke vzniku bolestivých stavů. Bolesti bederního úseku páteře jsou velmi častým jevem, kdy jeho prevalence s délkou těhotenství roste. Mezi rizikové faktory vzniku tohoto typu bolestí patří - vadné držení těla, hypermobilita (enormní kloubní pohyblivost), změna životního stylu či předešlé těhotenství.

Bolest křížové kosti

Typicky těhotenskou bolestí, která se u netěhotné populace téměř nevyskytuje, je bodavá bolest v hloubce v oblasti sakra (křížové kosti) šířící se do hýždí, stehen až k lýtkům. Tento dyskomfort (nepohoda) může být sdružen s bolestmi v oblasti symfýzy (spona stydká).

Prohloubení bederní lordózy tělo kompenzuje kyfózou (zakřivení páteře směrem dozadu) v oblasti přechodu krční a hrudní páteře (cervikothorakální oblast, C/Th přechod). Kyfotické držení v C/Th přechodu může způsobovat utlačení nervů brachiálního plexu (n. medianus nebo n. ulnaris).

Bolest hrudní páteře

Během těhotenství dochází ke zvětšování prsních žláz, kdy prsa ženy získávají na objemu i hmotnosti. Daná fyziologická změna v návaznosti na zvýšenou laxicitu (rozvolněnost) vaziva v tomto období může vést k přetěžování hrudní páteře a jejím bolestem. V hrudní páteři a v oblasti žeber dochází ke vzniku funkčních poruch (zejména blokád), které se mohou v pohybovém systému dále řetězit. Společně s poruchami dynamiky hrudního koše a hrudní páteře v návaznosti na růst prsů také dále dochází ke zkracování prsního svalstva, což má opět vliv na zvýšení bolestivosti.

Další bolesti související se změnou tělesné váhy

Zvýšená tělesná hmotnost spolu s uvolněnými vazy navíc ovlivňuje všechny klouby dolních končetin. Nejcitelnější je dopad na klenby chodidel, které se snižují, a ženy pak popisují, že se jim během těhotenství o číslo zvětšilo chodidlo a nyní musí nosit větší obuv. Propad příčné a podélné klenby může být i velmi bolestivý a může být doprovázen i křečemi v oblasti prstů. Výraznější laxicita vaziva je i příčinou oddalování pánevních kostí od sebe, jejich posunem. Typickým obrazem je posun v sacroiliakálním (křížokyčelním) skloubení vyvolávající bolest zhoršující se pohybem.

Typické oblasti bolestí lze určit i podle tvaru bříška těhotné ženy a jeho postavení. Ženy s výrazným bříškem směřujícím dopředu mají často bolesti v bederní oblasti páteře. Naopak ženy s bříškem “nízko v pánvi” si nejčastěji stěžují na bolestivost kyčelních kloubů, podbřišku a křížové části páteře. Dochází zde totiž k tlaku plodu na pánevní dno a na orgány v něm uložené, což může někdy vést až k bolestivosti stydké kosti. Třetím popisovaným typem je ochablé bříško “visící” dolů, které často vídáme u žen s celkovou svalovou hypotonií (snížené napětí svalů). Tento typ bříška má vliv na bolesti v oblasti hrudní a krční páteře.

Cvičení v těhotenství

Celkově cvičení v těhotenství je velmi důležité nejen z důvodu zlepšení stability těla matky, udržení kondice pro nadcházející porod, ale právě i pro prevenci bolestivých stavů během těhotenství. Během prvního trimestru by žena měla cvičit vše, na co byla zvyklá. Tedy kromě sportů a aktivit, kde hrozí pády či otřesy, což by mohlo vést k ohrožení těhotenství. Vhodné je aktivování svalů hlubokého stabilizačního systému, plosky nohy, protahování prsních svalů a zvyšování svalové síly stabilizátorů pánve. Během druhého trimestru by mělo být cvičení zaměřeno na uvolňování kyčelních kloubů. Ve třetím trimestru intenzita cvičení klesá. Mezi doporučené aktivity v daném období patří chůze svižnějšího charakteru.

Ke zmírnění obtíží spojených s přírůstkem hmotnosti a změněným těžištěm je vhodné udržovat co nejoptimálnější držení těla. Správnou posturu (držení těla) se vzpřímeným držením, neutrálně postavenou pánví a zpevněnými břišními svaly lze dosáhnout cílenými fyzioterapeutickými postupy.

Autor: FYZIOklinika s.r.o., Praha

Zdroj: Dlouholetá odborná praxe v oboru fyzioterapie, vzdělávání v oblasti fyzioterapie.

Pozn.: Články prezentované fyzioterapeuty na webu fyzioklinika.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem (některá složitější zdravotní témata v zájmu snadnějšího pochopení zjednodušujeme). V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Související cviky

Související videa

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Pozice z Alexandrovy techniky- klek

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Pozice z Alexandrovy techniky - poloha "opice"

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Pozice z Alexandrovy techniky- poloha "na všech čtyřech"

Pro zobrazení klikněte na Cookies

Pozice z Alexandrovy techniky-dřep

Články, které by vás mohly zajímat

Fyziologické změny v těhotenství

Během těhotenství dochází ke spoustě fyziologických změn. Jak může pomoci fyzioterapie se dozvíte v našem článku.

Jaký přístup k porodu vybrat

Vyprávění Ivy Bílkové o její vlastní zkušenosti s porody doma, v klasické porodnici i v porodnici s alternativním přístupem.

Když je po porodu nemožné chodit neboli co je to symfyzeolýza

Symfyzeolýza aneb rozestup stydké spony. Veškeré informace o tomto problému se dozvíte v našem článku.

Porod doma versus porod v porodnici

Jen Vy můžete rozhodnout o tom, jak přivedete na svět své miminko.

Z Vašich dotazů by Vás mohlo zajímat

Magnetoterapie v těhotenství

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak moc je nebezpečná magnetoterapie na počátku těhotenství? Zda může dojít k potratu nebo jestli mně nebo plodu hrozí větší nebezpečí? Předem moc děkuji.

Magnetoterapie a těhotenství

Dobrý den, 

snažíme se s přítelem o miminko, ale dnes jsem byla na první magnetoterapii. Nevim, jestli jsem těhotná a na test je jestě brzy. Prosim o radu, zda bych neměla raději magnetoterapii ukončit? Děkuji.

Zvládání bolestí páteře v těhotenství

Dobrý den,

je mi 29 let, s partnerem máme 10-ti letou dceru a pokoušeli jsme se dlouho o další miminko. Jenže problém byl v tom, že jsem jako antikoncepci měla injekci s názvem DEPO-PROVERA. Po nějakých pěti letech se mi…